Duurzaamheid
CO₂-Prestatieladder
Transdev zet zich in voor een gezond en duurzaam Nederland. We verduurzamen in een rap tempo onze vloot, dankzij de instroom van emissievrije voertuigen. Om een beter inzicht te krijgen in onze CO₂-uitstoot, zijn we gestart met de CO₂-Prestatieladder. Lees meer....Samen op weg naar Zero Emissie
Emissievrije voertuigen maken het openbaar vervoer milieuvriendelijker en de omgeving leefbaarder. Nederland loopt voorop in de transitie naar deze duurzame vervoerswijze. Dit is van groot belang, omdat de transportsector wereldwijd 22% van de CO2-uitstoot veroorzaakt. Opdrachtgevers van het OV in Nederland zijn daarom met de Green Deal Zero Emissie stevige stappen aan het zetten in de verduurzaming van het openbaar vervoer. Vanaf 2025 mogen er geen dieselbussen meer instromen en na 2030 zijn ze niet meer zichtbaar in het straatbeeld.Nederland grootste vloot van Europa
Transdev zet zich samen met haar concessiepartners in om de luchtkwaliteit te verbeteren, geluid te reduceren en het rijcomfort voor passagiers en chauffeurs te verhogen. Inmiddels rijden er ruim 300 elektrische voertuigen onder de vlag van Transdev op de Nederlandse wegen. Dit maakt het tot de grootste elektrische vloot van Europa.
Onze eerste elektrische bussen gingen in december 2016 de weg op in Eindhoven. In 2018 volgden 100 elektrische Connexxion-bussen op en rond Schiphol en later in 2020/2021 nog eens 156 elektrische Connexxion-bussen voor Amstelland Meerlanden en Haarlem-IJmond. En we blijven het aantal duurzame voertuigen uitbreiden.
Ook voor onze taxivloot zetten we grote stappen: in 2020 en 2021 lieten we honderden elektrische taxi's instromen. Ook de eerste elektrische rolstoelbussen van Nederland werden geïntroduceerd als onderdeel van onze taxivloot.
EU-subsidie maakt dit mede mogelijk
Voor onze Zero Emission projecten is een CEF-T subsidie verkregen, wat inhoudt dat dit project o.a. met EU-financiering wordt bekostigd. Zo werken we samen aan een schonere wereld.
Niet alleen batterij-elektrisch, maar ook groene waterstof
Voor Transdev draait alles om maatwerk. Daarom bekijken we per regio nauwkeurig naar welke soort voertuigen we inzetten. Batterij-elektrische bussen zijn bijvoorbeeld uitermate geschikt in gebieden waar relatief korte afstanden worden gereden en waar regelmatig kan worden opgeladen.Er zijn echter ook concessies waar in verhouding veel lange ritten worden gereden, zoals in Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee. Omdat in dit gebied de bussen grotere afstanden afleggen, heeft Transdev ervoor gekozen om hier 20 Solaris-waterstofbussen in te zetten met een grote actieradius.
Deze Connexxion-bussen rijden op groene waterstof en worden afgetankt in Heinenoord, bij een van de grootste waterstoftankstations ter wereld. Deze bussen zijn begin 2022 in gebruik genomen en dragen bij aan een schonere leefomgeving.
Zero Emissie mijlpalen
Laatste nieuws rondom verduurzaming
OV-concessie Amstelland-Meerlanden bijna uitstootvrij
Transdev-dochteronderneming Connexxion introduceerde de afgelopen maanden 106 nieuwe elektrische bussen. Daarmee is het wagenpark in concess ...
Connexxion Taxi Services introduceert uitstootvrije taxi's
Met 36 volledig elektrische deeltaxi’s in Eindhoven en een proef met elektrische rolstoelbussen in Son en Breugel is de mobiliteitssector we ...
Duurzame feiten en cijfers
Transdev beschikt over de grootste elektrische vloot van Europa. Lees de actuele feiten en cijfers over deze vloot.
Toppers van Transdev Zero Emissie experts
Milieuvriendelijk rijden
Elke chauffeur is getraind volgens ‘Het Nieuwe Rijden’ en wordt gedurende zijn of haar carrière daarin gecoacht. ’Het Nieuwe Rijden’ heeft als doel om duurzamer te rijden. Dit leidt tot minder brandstofverbruik en minder uitstoot van emissies. Onze taxi’s en bussen zijn standaard uitgerust met een start-stopsysteem, waardoor onnodig stationair draaien van de motor wordt voorkomen.Dankzij een rij-simulator is ook de opleiding voor buschauffeurs sinds 2019 een stuk duurzamer. De simulator kan worden geprogrammeerd met allerlei scenario’s en verkeerssituaties. Verschillende rijtesten die nu met een echt voertuig op de openbare weg plaatsvinden, kunnen voortaan in de simulator worden uitgevoerd. Zo hoeven we minder dieselvoertuigen in te zetten. Dit scheelt veel CO2-uitstoot.’De simulator voldoet aan de richtlijn van de Europese vakbekwaamheid (code 95) en kan daarom worden ingezet op praktijkonderdelen van Het Nieuwe Rijden en rij-optimalisatie.