Technologie
TakeCharge, een boost voor de elektrische bus
Daar staat de bus
De chauffeurs weten zo dat zij zich geen zorgen hoeven te maken. Ook als het tegenzit, kunnen ze hun ritten van die dag keurig kunnen afhandelen. Een tweede voordeel heeft te maken met de locatie van de bus. Chauffeurs lopen op de vestiging nogal eens te zoeken waar hun bus staat. Dat is natuurlijk irritant en geeft soms stress, want elke chauffeur wil graag op tijd vertrekken. Met TakeCharge kunnen de chauffeurs meteen zien, waar hun bus staat.Djoeke: “Ook het depotmanagement is nu veel efficiënter. Met de plattegrond in TakeCharge kan je precies zien welke bus waar staat en hoe vol die is. Dat is met de uitruk erg handig om te weten. Ook kan je op de plattegrond zien of een lader in storing is.”
Patent verleend
De basis van TakeCharge is in opdracht van Transdev ontwikkeld door het bedrijf BluMarbl. Transdev heeft patent op de technologie, die in de toekomst misschien ook interessant kan zijn voor andere vervoerders. Djoeke kijkt verwachtingsvol uit naar de toekomst van TakeCharge.
ParkShuttle Rivium
Al sinds 1999 rijdt in Rotterdam de ParkShuttle, Nederlands eerste autonome voertuig. Deze elektrische shuttle zonder chauffeur vervoert dagelijks 1.850 passagiers. De concessie ParkShuttle omvat de ParkShuttle lijn 500 tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijvenpark Rivium in Capelle a/d IJssel.
De ParkShuttle is een volautomatische shuttle die een vaste route rijdt van maandag tot en met vrijdag. Op werkdagen rijdt de Shuttle tussen 06:00 uur en 21:00 uur. In de spits kun je elke 2,5 minuut instappen. Buiten de spitsen rijdt de ParkShuttle op afroep.