Technologie
TakeCharge, een boost voor de elektrische bus
Het beheer van de vloot van elektrische bussen maakt een belangrijke stap voorwaarts. Met de nieuwe applicatie ‘TakeCharge’ kunnen we de batterijcapaciteit van onze bussen makkelijker monitoren en beheren. Projectleider Djoeke Vissia is druk bezig met de uitrol.
Bij elektrische bussen vinden er veel meer wisselingen van bussen plaats dan bij de dieselbussen. De kritieke factor is de accu. Je wilt van elke bus weten hoe ver de accu is opgeladen. Djoeke: “Bij de efficiënte inzet van de bus spelen allerlei factoren mee die van invloed zijn op het vlekkeloos verlopen van de rit en de staat van de accu. Het bustype, de lengte van de rit, de temperatuur, oplaadmogelijkheden, de mogelijkheid tot buswissels… “
Handig vertrekbord
Met TakeCharge heb je supersnel inzicht in alle bussen die dagelijks worden ingezet en die informatie wordt gedurende de dag voortdurend geüpdatet. Voor chauffeurs is het vertrekbord het meest zichtbare resultaat. Hierin zien ze alle bussen die vanaf hun locatie moeten vertrekken, welke bus zij moeten hebben, waar ze staan en of de accu voldoende is opgeladen voor de ritten die staan gepland. “Je ziet meteen of de accu voldoende is geladen tot het volgende laadmoment,” legt Djoeke uit. “Ook kan de verkeersleiding een paar uur voordat er mogelijk accuproblemen ontstaan al ingrijpen en bijvoorbeeld een wissel inplannen. “Daar staat de bus
De chauffeurs weten zo dat zij zich geen zorgen hoeven te maken. Ook als het tegenzit, kunnen ze hun ritten van die dag keurig kunnen afhandelen. Een tweede voordeel heeft te maken met de locatie van de bus. Chauffeurs lopen op de vestiging nogal eens te zoeken waar hun bus staat. Dat is natuurlijk irritant, geeft soms stress, want elke chauffeur wil graag op tijd vertrekken. Met TakeCharge kunnen de chauffeur meteen zien, waar hun bus staat.Djoeke is erg enthousiast. “Ook het depotmanagement is nu veel efficiënter. Met de plattegrond in TakeCharge kan je precies zien welke bus waar staat en hoe vol die is. Dat is met de uitruk erg handig om te weten. Ook kan je op de plattegrond zien of een lader in storing is.”
Patent verleend
De basis van TakeCharge is in opdracht van Transdev ontwikkeld door het bedrijf BluMarbl. Transdev heeft patent op de technologie, die in de toekomst misschien ook interessant kan zijn voor andere vervoerders. Djoeke kijkt verwachtingsvol uit naar de toekomst van TakeCharge.

ParkShuttle Rivium
Al sinds 1999 rijdt in Rotterdam de ParkShuttle, Nederlands eerste autonome voertuig. Deze elektrische shuttle zonder chauffeur vervoert dagelijks 1.850 passagiers. De concessie ParkShuttle omvat de ParkShuttle lijn 500 tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijvenpark Rivium in Capelle a/d IJssel.
De ParkShuttle is een volautomatische shuttle die een vaste route rijdt van maandag tot en met vrijdag. Op werkdagen rijdt de Shuttle tussen 06:00 uur en 21:00 uur. In de spits kun je elke 2,5 minuut instappen. Buiten de spitsen rijdt de ParkShuttle op afroep.
De nieuwe ParkShuttle
In 2022 is de derde generatie van de ParkShuttle op de weg. Deze 6 autonome shuttles hebben een dubbele primeur. Zij zijn de eerste voertuigen in Nederland die in Transdev huisstijl de weg op gaan. Deze nieuwe derde generatie doet bovendien als eerste autonome voertuig van Nederland mee aan het reguliere verkeer. Dagelijks vervoeren de shuttles ongeveer 1.850 reizigers.