Toppers van Transdev: Amir

Of het nu gaat om een defecte bus, een treinstremming of een geweldsincident; het Regiecentrum Openbaar Vervoer monitort onze OV-voertuigen en stuurt deze waar nodig aan. Alle meldingen die chauffeurs en machinisten doen, komen bij het ROV binnen. Vanuit de hoofdlocatie in Nieuwegein en de kleinere vestiging in Arnhem staat een relatief kleine groep specialisten 24 uur per dag, zeven dagen per week klaar om te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Onder hen vinden we de goedlachse en aanstekelijk enthousiaste Amir al Haddad (37), nu zo’n drie jaar actief als ROV-medewerker: “het geeft echt een enorme ‘kick’ om het ogenschijnlijk onmogelijke tóch mogelijk te maken!”

“Vaak lijkt men niet te weten dat wij met een kleine groep vrijwel het hele land bedienen"


Amir begon zijn carrière als hoofdkassier bij een bank en ontwikkelde daar naar eigen zeggen een voorliefde voor cijfers en data. “Maar toen ik zag dat er zo’n 300 buschauffeurs nodig waren in Amstelland-Meerlanden (AML), heb ik gesolliciteerd. Ik was toe aan iets nieuws,” vertelt hij. Na twee jaar rijden vond Amir het echter tijd voor een volgende uitdaging. “De negen jaar daarna ben ik MER (Medewerker Exploitatieve Reserve) geweest in Schiphol-Noord. Zorgen voor een soepele opstart in de ochtend, uitruilen van defecte bussen en aanspreekpunt zijn voor collega’s. Ik heb daar zoveel collega’s leren kennen dat ik in mijn huidige werk nog regelmatig een bekende aan de lijn heb,” lacht hij hartelijk. Maar hoe leuk hij het werk als MER ook vond, is hij toch op zoek gegaan naar de volgende stap in zijn loopbaan. “Ik zocht nieuwe prikkels. Ik had in mijn tijd als MER al eens als oproepkracht voor het ROV gewerkt en toen mijn vrouw in Nieuwegein aan de slag ging als ROV-medewerker, heeft ze mij eigenlijk weer enthousiast gemaakt. Nu werken we dus beiden bij het ROV.” 

Op de vierde verdieping van het kantoor in Nieuwegein wordt Amir, net als zijn collega’s, omringd door meerdere monitoren met daarop een ontzaglijke hoeveelheid informatie. “Op onze schermen kunnen we in principe alles zien. Waar de voertuigen zich bevinden, wat de 'SOC'-waarde is (State of Charge, hoe vol de accu’s van een elektrisch voertuig zijn) en of ze enigszins volgens dienstregeling rijden. Elke dag krijgen we een gebied toegewezen waar we tijdens onze dienst verantwoordelijk voor zijn,” legt hij uit. En dat laatste is iets wat veel chauffeurs zich volgens hem niet lijken te beseffen. “Vaak lijkt men niet te weten dat wij met een kleine groep vrijwel het hele land bedienen. De ene dag zit ik ‘op’ AML, de andere dag is dat regio Eindhoven. Gelukkig ben ik topografisch aangelegd en ken ik hele gebieden op m’n duimpje zonder er ooit geweest te zijn,” zegt hij lachend. 

"We zijn er echt voor de chauffeur. Uiteindelijk moeten we het samen doen"


“Ons hoofddoel is eigenlijk om zoveel mogelijk de dienstregeling in stand te houden. Zo min mogelijk rituitval, zo houden we iedereen tevreden. Sowieso wordt er door sommige chauffeurs wel eens te makkelijk gedacht over rituitval. Dat is toch echt een laatste redmiddel,” merkt Amir stellig op. “Natuurlijk zijn er situaties waar het niet anders kan. Het is geven en nemen, maar we zijn er echt voor de chauffeur. Uiteindelijk moeten we het samen doen.” En die samenwerking, dat is waar Amir ontzettend veel plezier uit haalt. “Het geeft echt voldoening om stilstaande bussen weer rijdend te krijgen, gewoon ‘via de lijn’. Mijn ervaring als MER heeft me wel flink wat trucjes opgeleverd die nu nog steeds vaak van pas komen,” vertelt Amir trots. Toch is niet al het contact met chauffeurs luchtig en gezellig, want ook noodoproepen komen bij het ROV binnen: “ook dat hoort erbij, helaas. Ik leef veel mee met een chauffeur die iets naars meemaakt, ik heb immers ook wel in dergelijke situaties gezeten. Onze hulp bij bijvoorbeeld een aanrijding kan heel veel betekenen voor de chauffeur of machinist. Dat maakt ons werk zo waardevol.”

Hoewel het menselijke contact voor Amir een leuk aspect is van zijn werk, kan hij zich ook helemaal uitleven met alle informatie die de ROV-medewerkers beschikbaar hebben. Zoals gezegd heeft hij een voorliefde voor cijfers en data ontwikkeld, die ook in zijn huidige werk goed van pas komt: “recentelijk heb ik een ‘dashboard’ gemaakt waarop mijn collega’s belangrijke informatie in een paar klikken kunnen oproepen, waar we voorheen meerdere losse vensters nodig hadden. Daarnaast is mijn input gevraagd voor het project ‘Take Charge’, waarmee we door middel van het inzichtelijk maken van data, elektrische bussen veel efficiënter kunnen inzetten. Daar ben ik heel enthousiast over.”

Dat enthousiasme is van verre zichtbaar en het is dan ook niet moeilijk te raden dat Amir dit werk erg leuk vindt. Toch kijkt hij altijd vooruit, zegt hij opgewekt: “ik heb ontzettend veel geleerd in de afgelopen jaren. Maar ik ben ook nog jong en vol ambitie, dus verder groeien binnen Transdev zal altijd mijn doel zijn!”