Toppers van Transdev: Wim Gelder
Zorg en mobiliteit zijn voor Transdev twee belangrijke thema’s. Het zijn kernwoorden die in meerdere takken van onze organisatie centraal staan, zo ook bij Connexxion Taxi Services (CTS). Onze taxichauffeurs staan in grote delen van het land dagelijks paraat om op professionele wijze te voorzien in de behoefte aan leerlingenvervoer, zorgvervoer, regiovervoer en zelfs zakelijk vervoer. Wim Gelder is taxichauffeur en mentor bij CTS in Zeist en vertelt over zijn werk: “Het is goed om te beseffen dat je als chauffeur letterlijk de gastheer of –vrouw aan boord bent, je bent indirect het visitekaartje van het bedrijf. Veiligheid, rust, comfort; het gaat om het complete plaatje.”
"Het rijden op de taxi is een wereld van verschil met je dagen op kantoor slijten"
Wim werkte bijna 30 jaar als teammanager bij een zorgverzekering, alvorens hij in 2015 op het idee kwam om het roer om te gooien. “Eigenlijk was ik wel klaar met de hectiek van het kantoorleven. Mijn buurman, zelf chauffeur, spoorde me aan om te solliciteren voor een baan als taxichauffeur. Een hele omslag, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Het rijden op de taxi is een wereld van verschil met je dagen op kantoor slijten,” vertelt Wim lachend.
Om taxichauffeur te worden, solliciteerde Wim bij Connexxion. “Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en rechtstreeks contact gezocht. Toen bleek inderdaad dat nieuwe chauffeurs hartelijk welkom waren. Er volgde een gesprek en vervolgens een opleiding van in totaal een maand of vier. Al vrij snel in de opleiding kan de taxipas worden aangevraagd en vanaf dat moment is het een leer-werktraject. Als blijkt dat je het werk voldoende beheerst, dan mag je ‘los’.”
Ik zie het als uitdaging om ze met een lach op hun bestemming af te zetten”
Vanuit de vestiging in Zeist rijden de taxichauffeurs in opdracht van Reinaerde, een Utrechtse zorgorganisatie. Maar liefst een kleine 1000 cliënten bij Reinaerde maken gebruik van het georganiseerde vervoer van en naar kinderdagcentra en dagbesteding op 75 locaties. De cliënten zijn kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsachterstand, verstandelijke en/of lichamelijke beperking of niet-aangeboren hersenletsel. En dat is een ontzettend fijne groep mensen om te mogen vervoeren, aldus Wim: “Ze zijn enthousiast, dankbaar en heel vaak ontzettend gezellig. Natuurlijk zitten er wel eens passagiers bij die een minder goede dag hebben, maar dan zie ik het juist als uitdaging om ze toch met een lach op hun bestemming af te zetten.”
De taxichauffeurs rijden zo veel mogelijk dezelfde ritten met dezelfde passagiers. En dat heeft een goede reden. “Veel van de cliënten zijn gebaat bij structuur. Het is daarom fijn voor ze om steeds dezelfde chauffeur voor te zien rijden. Je leert ze echt kennen als chauffeur en zij jou ook. Velen van hen zijn erg openhartig. Over hun familie, hun huis, hun favoriete dieren; ze vertellen je echt van alles,” lacht Wim.
Naast taxichauffeur is Wim ook mentor, een aanspreekpunt voor andere chauffeurs. “Het is meer een rol dan een functie, noem het een soort coach. Ik help collega-chauffeurs met eventuele problemen of vraagstukken. Maar anderzijds ben ik ook degene die ze kan en mag aanspreken in het geval er verbeterpunten zijn. Daarin zou ik mezelf streng maar rechtvaardig noemen,” vertelt hij met een glimlach. “Ik hecht veel waarde aan regels en protocollen en zal een chauffeur dan ook aanspreken als hij of zij zich daar niet of niet goed aan houdt. En hoe ik dat doe, verschilt per persoon; de één heeft een spreekwoordelijke schop onder z’n kont nodig, de ander juist een aai over zijn bol.”
"Dat zijn dingen die me laten inzien hoe dankbaar dit werk is”
Maar regels zijn niet heilig, er moet ook ruimte zijn voor een menselijke maat, vindt Wim: “Sterker nog, als iemand met goede argumenten komt waarom we bepaalde dingen anders zouden moeten doen, dan zal ik daar juist veel aandacht aan schenken. Uiteindelijk doen we dit samen en is een goede dialoog nodig. Ik ben loyaal aan het bedrijf, maar ik schroom niet om me te laten horen als ik denk dat er dingen beter kunnen. Daarom ben ik ervan overtuigd dat goede communicatie van onschatbare waarde is. Luister naar elkaar en wees duidelijk. Wees consequent: zeg wat je doet, doe wat je zegt. Dan komen we een heel eind.”
Uiteindelijk draait het voor Wim om zijn passagiers: “Het is als chauffeur ook goed om te beseffen hoeveel positieve invloed je kan hebben op je passagiers. Zo vervoer ik regelmatig een jongen met een autismespectrumstoornis en het syndroom van Gilles de la Tourette. Hij praat niet, maar communiceert vooral in ‘high fives’ die ik maar al te graag met hem uitwissel. Zijn moeder sprak me op een dag aan en zei: ‘ik merk aan mijn zoon dat hij heel blij is met jou als chauffeur’. Dat zijn dingen die me laten inzien hoe dankbaar dit werk is.”