Toppers van Transdev: Suna
“Dit jaar vier ik mijn 12,5 jarig jubileum en in die tijd heb ik het bedrijf zien bewegen, zien groeien.” Het zijn trotse woorden van een voor velen bekend gezicht. Suna is medewerker exploitatie (ME) bij de taxi-vestiging van Connexxion in Zeist. In deze rol is ze verantwoordelijk voor veel verschillende aspecten binnen de 200 chauffeurs tellende taxi-regio.
“Vaak voel ik me als een spin in het web. Veel korte lijnen met alle chauffeurs en andere collega’s, waardoor het efficiënt en fijn samenwerken is.”
Na functies als administratief en financieel medewerker, is Suna sinds 2017 werkzaam als ME. “Het is echt een multifunctionele rol,” vertelt ze. Zo is ze onder andere verantwoordelijk voor personeelszaken en verzuim, maar ook voor het wagenpark. Daarnaast is ze als leidinggevende een aanspreekpunt voor de chauffeurs. “Voorheen waren er verschillende personen die allemaal hun eigen functie hadden, nu combineer ik die functies. Dat is hard werken, maar heel belonend. Toen ik in deze rol begon, werd ik bewust in het diepe gegooid. Ik werd losgelaten en zodoende heb ik mijn eigen weg kunnen vinden. Je krijgt binnen dit bedrijf veel ruimte om jezelf te ontwikkelen.”
Dat ze een goede band heeft met de chauffeurs, is de laatste maanden erg belangrijk gebleken. “We verzorgen voornamelijk cliëntenvervoer; zorgvervoer van jong tot oud, naar bijvoorbeeld dagbestedingen. Het grootste deel van dat vervoer ligt stil. De meeste chauffeurs zitten dan ook noodgedwongen thuis,” vertelt Suna. “Voor ons is het een onzekere situatie, maar ook zeker voor de chauffeurs. Daarom vind ik goede communicatie essentieel.” Er is nog geen concreet zicht op wanneer alles weer van start gaat, maar ze doet haar best om de chauffeurs op de hoogte te houden: “we hopen snel weer ‘normaal’ te kunnen gaan rijden, maar we zijn net als iedereen afhankelijk van de landelijk opgestelde maatregelen. Zodra we nieuwe informatie hebben, horen de chauffeurs het direct. We zijn zo helder als glas.”
Vandaag is voor Suna het wagenparkbeheer hetgeen dat de meeste aandacht vraagt, want er staat een audit op het programma. “Vandaag worden wij bezocht door TX-keur, het taxikeurmerk voor Nederland. Elk jaar vindt er een controle plaats, van administratie tot aan het wagenpark en alles ertussenin. Een belangrijk punt is de veiligheid van de voertuigen, of bijvoorbeeld de profieldiepte van de banden in orde is of dat de EHBO-tasjes aanwezig zijn.” En hoewel ze goed voorbereid zijn, is zo’n audit toch altijd redelijk zenuwslopend. “We hebben veiligheid heel hoog in het vaandel staan en we zorgen er het hele jaar voor dat alles goed op orde is, maar toch is het best spannend als zo’n audit plaatsvindt,” zegt Suna glimlachend. “Uiteindelijk bepaalt TX-keur of we het keurmerk mogen blijven voeren. Geen keurmerk, geen taxivervoer.”
Suna benadrukt dat taxivervoer een vak apart is. “Veel mensen hebben denk ik toch een verkeerd beeld bij het woord ‘taxi’. Ze denken dan aan stadstaxi’s op de stationspleinen, terwijl het zoveel meer is dan dat. Leerlingenvervoer, ouderenvervoer, zorgvervoer. Dat is taxi ook allemaal. Taxichauffeur ben je niet zomaar; dat je een voertuig kan besturen maakt je nog geen beroepschauffeur. Daarom doe ik altijd mijn best om de chauffeurs het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn, want dat zijn ze. Zonder chauffeurs geen vervoersbedrijf.”
Vandaag is voor Suna het wagenparkbeheer hetgeen dat de meeste aandacht vraagt, want er staat een audit op het programma. “Vandaag worden wij bezocht door TX-keur, het taxikeurmerk voor Nederland. Elk jaar vindt er een controle plaats, van administratie tot aan het wagenpark en alles ertussenin. Een belangrijk punt is de veiligheid van de voertuigen, of bijvoorbeeld de profieldiepte van de banden in orde is of dat de EHBO-tasjes aanwezig zijn.” En hoewel ze goed voorbereid zijn, is zo’n audit toch altijd redelijk zenuwslopend. “We hebben veiligheid heel hoog in het vaandel staan en we zorgen er het hele jaar voor dat alles goed op orde is, maar toch is het best spannend als zo’n audit plaatsvindt,” zegt Suna glimlachend. “Uiteindelijk bepaalt TX-keur of we het keurmerk mogen blijven voeren. Geen keurmerk, geen taxivervoer.”
Suna benadrukt dat taxivervoer een vak apart is. “Veel mensen hebben denk ik toch een verkeerd beeld bij het woord ‘taxi’. Ze denken dan aan stadstaxi’s op de stationspleinen, terwijl het zoveel meer is dan dat. Leerlingenvervoer, ouderenvervoer, zorgvervoer. Dat is taxi ook allemaal. Taxichauffeur ben je niet zomaar; dat je een voertuig kan besturen maakt je nog geen beroepschauffeur. Daarom doe ik altijd mijn best om de chauffeurs het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn, want dat zijn ze. Zonder chauffeurs geen vervoersbedrijf.”