Toppers van Transdev: Rick
“Wat heb jij met bussen? Dat was één van de eerste vragen die ik kreeg toen ik in 2009 solliciteerde als Concessie Marketeer bij Connexxion,” vertelt Rick (60). Hij neemt een slok van z’n thee en vertelt enthousiast verder: “ik ben opgegroeid in Amsterdam, Geuzenveld, bij de eindhalte van lijn 21 van het GVB. Toendertijd waren er nog geen strippenkaarten maar kaartenboekjes, waaruit de kaartjes gescheurd werden. De lege boekjes werden vaak op straat gegooid of bleven achter in bussen. Ik begon ze als kind van een jaar of acht te verzamelen en al snel wisten veel chauffeurs daarvan. Ze kwamen dan naar me toe om me lege boekjes te geven en lieten me zelfs in de cabine zoeken naar aanvullingen voor m’n verzameling. Als iemand me in die tijd vroeg wat ik wilde worden, was het antwoord steevast ‘buschauffeur’.”
"Er wordt wel eens gezegd ‘plan your work, work your plan’, maar die vlieger gaat bij dit werk niet op. Iedere dag pakt altijd weer anders uit dan gedacht, wat eigenlijk één van de leukste aspecten is aan deze functie."
Mede door Ricks achtergrond in de kantoormarkt en commercie is hij uiteindelijk geen buschauffeur geworden, maar Marketeer voor de concessies Amstelland-Meerlanden en Zaanstreek. In deze rol is hij betrokken bij erg veel verschillende onderwerpen binnen het bedrijf, legt hij uit. “Communicatie naar bestaande en nieuwe reizigers toe, nieuwe kaartsoorten ontwikkelen, tarieven berekenen, campagnes opzetten. Het is letterlijk iedere dag weer anders. Er wordt wel eens gezegd ‘plan your work, work your plan’, maar die vlieger gaat bij dit werk niet op. Iedere dag pakt altijd weer anders uit dan gedacht, wat eigenlijk één van de leukste aspecten is aan deze functie. Veel vrijheid in de uitvoering van mijn werk, erg fijne collega’s… Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin.”
In ‘zijn’ regio heeft Rick qua reizigers veel te maken met een specifieke groep: toeristen. Een reizigersgroep die een compleet andere benadering nodig heeft dan bijvoorbeeld forensen. “We proberen in een vroeg stadium de toeristen al te bereiken, het liefst nog in de oriënterende fase van hun reis. We hebben wereldwijd contact met veel verschillende partners die ons helpen online kaartverkoop te faciliteren. Op deze manier zijn de vakantiegangers al in het bezit van een vervoersbewijs op het moment dat ze het vliegtuig uitstappen,” vertelt Rick. “De vervoerders in de Vervoerregio Amsterdam verkopen gezamenlijk zo’n 700.000 1, 2 en 3-daagse OV-tickets per jaar, dus toeristen zijn voor ons een hele belangrijke doelgroep.”
“Dit leek me de perfecte tijd om deze wens in vervulling te laten gaan: het halen van mijn busrijbewijs."
Ondanks dat door de coronacrisis deze reizigersaantallen erg zijn gedaald, heeft Rick bepaald niet stil gezeten. Zo heeft hij bijvoorbeeld, om de communcatieafdeling van Transdev te ontlasten, de rol van woordvoerder voor een deel op zich genomen. Maar er is nog project geweest waar hij zijn tanden in heeft gezet: het halen van zijn busrijbewijs, zoals gezegd een jongensdroom. “Dit leek me de perfecte tijd om deze wens in vervulling te laten gaan,” vertelt Rick glunderend. “Ik heb de opleiding doorlopen via de Connexxion Academy en dat was een fantastische ervaring. Door hun kennis en kunde heb ik zonder problemen mijn theorie- en praktijkexamen gehaald. Alleen de ‘toets besloten terrein’ staat nog op het programma.” Als hij de benodigde papieren op zak heeft, kan hij zich waar nodig nog nuttiger maken binnen het bedrijf. “Ik zou bijvoorbeeld kunnen bijspringen door in nood een dienst te draaien of bijvoorbeeld een MER ondersteunen door ergens een bus om te ruilen. Ik wil nergens de vaste chauffeurs in de weg zitten, maar het is fijn om als reserve ingezet te kunnen worden. En wie weet, misschien slijt ik de laatste jaren tot en na mijn pensioen wel een paar dagen per week achter het stuur van de bus. Lijkt me eigenlijk een prima vooruitzicht,” zegt hij lachend.
Dat zijn werk hem goed ligt en dat hij er veel plezier in beleeft, is ook buiten werktijd te merken. Net als veel collega’s uit de sector heeft ook Rick last van een bepaalde mate van beroepsdeformatie, geeft hij toe: “ik woon in het centrum van Hoofddorp, middenin mijn werkgebied. Als ik ‘s avonds een rondje ga wandelen met mijn teckel Watson, kan ik het niet laten om toch even langs de busroutes te lopen, de infoborden even te checken en te zwaaien naar de collega’s!”