Toppers van Transdev: Peter
Om te zeggen dat dit een bijzonder jaar is, zou een understatement zijn. De hele wereld is in de ban van een pandemie; iets dat merkbaar impact heeft gehad op de OV-sector en ons bedrijf, zoals te lezen is in de tientallen verhalen in de Toppers van Transdev-serie. Sterk teruglopende reizigersaantallen hebben gezorgd voor een financiële klap waarvan het nog niet duidelijk is hoe we deze te boven moeten komen. Peter (45), Director of Treasury, Tax and External Reporting is één van de drijvende krachten binnen Transdev die mede belast is met het financieel gezond houden van het bedrijf. Een loodzware opgave in deze uitzonderlijke tijden: “ik heb in april letterlijk wakker gelegen omdat ik niet wist of we de salarissen konden betalen.”
“Ik ben me ervan doordrongen dat we zonder onze chauffeurs geen werk hebben. Zonder chauffeurs verdienen we geen muntjes"
Van belastingzaken tot financiële rapportages, als het met de bedrijfsfinanciën te maken heeft is Peter er bij betrokken. “Eigenlijk ben ik ‘hoofd inkoop muntjes’,” lacht Peter. “Dat lijkt me de meest simpele omschrijving.” Zijn werk is allesbehalve simpel, maar de gebeurtenissen van het afgelopen halfjaar waren wel een uitzonderlijk grote uitdaging. “Ik ben me ervan doordrongen dat we zonder onze chauffeurs geen werk hebben. Zonder chauffeurs verdienen we geen muntjes. Maar de coronacrisis heeft situatie eigenlijk omgekeerd. Nu was het ineens mede aan onze afdeling om te zorgen dat er geld binnenkwam. Geld dat normaal van onze passagiers kwam, moet nu uit een andere bron komen ” Daarvoor was steun vanuit de overheid absoluut noodzakelijk, legt Peter uit: “normaal gesproken is een plotselinge daling in reizigersaantallen van bijvoorbeeld 20% al een reden tot zorg, laat staan een daling van tot wel 90% zoals we de afgelopen maanden hebben meegemaakt. Dat is niet iets dat je zomaar kan opvangen, daar is hulp bij nodig. Die kwam in de vorm van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW), die ervoor zorgde dat we tot maximaal 90% van onze loonkosten vergoed kregen.” Maar de NOW-regeling is voorlopig nog maar een pleister op de wond: “we zitten, net als de rest van de sector, in zwaar weer.”
"Door samenwerking en goede communicatie verdwijnt de noodzaak om eindeloos dingen af te stemmen”
Peter werkt inmiddels 11 jaar bij Transdev, maar heeft daarvoor veel ervaring opgedaan bij ‘The Big Four’, de grootste accountantskantoren. “Er heerste daar echt een ‘jonge honden’-cultuur. Ik heb daar een hele leuke tijd gehad,” vertelt hij opgewekt. “Maar het is ook een hele andere bedrijfscultuur dan binnen dit bedrijf. Het is een hiërarchie tegenover een democratie. Bij de grote accountantskantoren heerst veelal een Amerikaans systeem, waarbij van bovenaf opgelegde besluiten door de laag eronder blindelings gevolgd worden. Binnen Transdev merk ik juist hoe ontzettend fijn het werkt als er communicatie is die twee kanten op gaat.” Juist een gezonde samenwerking is de sleutel tot succes, meent hij: “het is niet goed om afstand te creëren tussen de ‘lagen’. Door samenwerking en goede communicatie verdwijnt de noodzaak om eindeloos dingen af te stemmen.”
Dat Peters hart niet alleen bij de muntjes ligt, blijkt uit zijn enthousiasme als hij vertelt over andere ervaringen die hij heeft opgedaan binnen dit bedrijf. “Ik kreeg de mogelijkheid om onze Transdev-collega’s in Bogota, Colombia te bezoeken in verband met een uitzonderlijk project. In 2018 is daar de TransMicable aangelegd, een kabelbaan met als doel een buitengebied te ontsluiten en te verbinden met het bestaande hoogwaardige netwerk van openbaar vervoer. Door deze verbinding is de kwaliteit van leven voor zoveel mensen sterk verbeterd. Ik denk ook dat je daarmee bij de belangrijkste maatschappelijke vraag komt die we ons, wereldwijd, in dit bedrijf moeten stellen: hoe zorg je dat er overal een basisinfrastructuur is, tot in de meest afgelegen gebieden? Daar ligt onze echte uitdaging, het is niet te onderschatten hoe belangrijk dat is.”