Toppers van Transdev: Olaf

“Mijn grootste uitdaging is om data die voor mij heel duidelijk is voor iedereen inzichtelijk te maken,” vertelt Olaf Kamphuis (33), sinds eind 2018 Business Analist bij Connexxion. “We hebben de beschikking over bergen met informatie en verzamelde data. Bijna alles wordt bijgehouden. Veel informatie binnen het bedrijf wordt volautomatisch verzameld, maar voor de meeste mensen is daar geen touw aan vast te knopen. Het is mijn werk om het inzichtelijk te maken voor hen die daarbij gebaat zijn.” Vanuit de Arnhemse vestiging van het Regiecentrum Openbaar Vervoer, vertelt hij over zijn werk.

"Onder druk wordt alles vloeibaar, we hebben snel gewerkt aan een manier om chauffeurs in te zetten om gegevens te verzamelen zodat we aan de hand daarvan ‘hotspots’ kunnen vaststellen. Hieruit zijn de ‘stille meldingen’ ontstaan."


De geboren Nijmegenaar heeft na zijn studie Geografie onder andere zo’n 6 jaar bij het GVB gewerkt. “Hier was ik de eerste drie jaar werkzaam als vervoersplanner en later als vervoersspecialist. Een groot deel van de processen wordt door software afgehandeld, maar er is zeker menselijke input nodig. Daarom vind ik dat we waar mogelijk moeten automatiseren, maar zeker het menselijk brein moeten gebruiken voor de dingen waar het juist goed in is.” Toen hij bij Connexxion kwam werken kreeg hij toegang tot de immense berg informatie die beschikbaar is, van allerlei afdelingen binnen het bedrijf. Aan hem de taak om er, samen met andere specialisten, hapklare brokken van te maken voor hen die aan de hand van die data beslissingen moeten nemen. “Dat kan gaan om cijfers met betrekking tot verzuim en personeelszaken, veiligheid, reizigersaantallen, maar ook bijvoorbeeld alles rondom Zero Emission en de planning daarvan,” vertelt hij. “Op deze manier ben ik betrokken bij vele facetten van dit bedrijf.”

“We gebruiken voor ons werk onder andere Power BI van Microsoft, een interactieve tool voor datavisualisatie,” vertelt Olaf terwijl hij op zijn beeldscherm een imposante hoeveelheid tabellen en grafieken tevoorschijn tovert. “We hebben de ‘ruwe’ data beschikbaar, die gieten we met dit programma in een overzichtelijke vorm. Zo krijgen we inzicht in hoe de hazen lopen in het veld, zoals mijn collega zou zeggen,” lacht hij. De laatste maanden is hij samen met de IT-afdeling vooral bezig geweest met het creëren van een soort ‘coronadashboard’, een overzicht van verschillende datasets waarvan het in deze tijd extra van belang is dat deze snel en makkelijk inzichtelijk zijn. De verhalen zijn welbekend; sinds de invoering van de coronamaatregelen is er een stijging in het aantal zwartrijders en ook de mondkapjesplicht wordt niet door alle reizigers gerespecteerd. “Onder druk wordt alles vloeibaar, we hebben snel gewerkt aan een manier om chauffeurs in te zetten om gegevens te verzamelen zodat we aan de hand daarvan ‘hotspots’ kunnen vaststellen. Hieruit zijn de ‘stille meldingen’ ontstaan. Chauffeurs hebben nu de mogelijkheid om zonder hoorbaar contact met het ROV te hebben toch melding te kunnen maken van zwartrijders of reizigers zonder mondkapje. Deze gegevens visualiseren wij in één overzichtelijk programma, waarbij makkelijk gesorteerd en gefilterd kan worden op bijvoorbeeld locatie. Op deze manier weet bijvoorbeeld Service & Veiligheid waar ze preventief aanwezig kunnen zijn of wellicht extra moeten handhaven.”

Olaf sluit af met trotse woorden: “ik ‘geloof’ sterk in openbaar vervoer en mobiliteit, ik heb feeling met de sector. Daarom is het mooi om te zien dat iedereen de kans krijgt op zijn eigen manier en vanuit zijn eigen kwaliteiten een bijdrage te leveren aan de constante ontwikkeling van dit bedrijf.”