Toppers van Transdev: Leon
“Innovatie is een harde eis bij aanbestedingen. En daarbij denk je al snel aan bijvoorbeeld Zero Emission-voertuigen, maar ook de ontwikkelingen van nieuwe betaalsystemen hoort daarbij,” vertelt Leon, werkend op het Hilversumse hoofdkantoor van Transdev.
“Ik zou graag het Transdev-voetbalteam weer een nieuw leven willen inblazen!"
Als adviseur Product & Pricing is de Brabander deel van een kleine groep specialisten die zich inzetten om de ‘customer experience’ van de reiziger te optimaliseren, voornamelijk op het gebied van betaling en klantenservice.
“Mijn eerste kennismaking met werken in de OV-sector begon bij Veolia, naast een deeltijdstudie bedrijfseconomie. Het was een typisch studentenbaantje waarbij ik hele dagen chipkaarten aan het activeren was, erg geestdodend werk,” lacht Leon. “Gelukkig kon ik via een functie als administratief medewerker doorgroeien naar webshopbeheerder. Hier maakte ik pas echt kennis met OV-betaalsystemen en de complexiteit daarvan.” In 2016 maakte hij de overstap naar Transdev, waar hij begon als productmanager. “Al snel rolde ik de functie in van projectmanager. Mijn directe collega’s en ik waren eigenlijk een soort opvangnet voor allerlei zaken die net geen plekje konden vinden bij andere afdelingen. Ik kreeg in deze rol te maken met financiën, operatie en IT-werk, wat uiteindelijk is uitgegroeid tot mijn functie als adviseur Product & Pricing.”
Op Leon’s afdeling lopen momenteel meerdere projecten gericht op het betalen in het OV. Zo wordt er gewerkt aan de mogelijkheid om in te kunnen checken met je bankpas. “Wat een lastigere opdracht is dan het lijkt. Je krijgt te maken met ontzettend veel variabelen, waarbij privacygevoeligheid nog wel de belangrijkste is,” legt hij uit. Ook wordt er hard gewerkt aan ‘reizen op rekening’, waarbij de reiziger achteraf zijn reis betaalt en dus eigenlijk op factuur reist. “Hiermee loopt een proef rond Schiphol, waarbij medewerkers van het vliegveld die vaak dezelfde trajecten afleggen de mogelijkheid krijgen op rekening te reizen.”
Een andere tak van de nieuwe OV-betaalsystemen is het inchecken met een barcode, wat voor de meeste chauffeurs al een bekend fenomeen is. Leon is grotendeels verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit systeem, een project dat loopt sinds 2016. “We wilden hierin echt een voorloper zijn. Het barcodesysteem maakt het mogelijk om niet alleen met een gekocht kaartje over te stappen maar bijvoorbeeld ook om online een kaartje te kopen en hiermee in te checken. Een complex geheel waarbij je rekening moet houden met ontelbare factoren, van de reiziger tot aan de techniek. We gingen er echt blind in, het was veel ‘trial and error’. Maar inmiddels staat er een solide systeem waarvan het voor mij nu vooral zaak is om dit verder te optimaliseren.”
Één van de uitdagingen is om te zorgen dat de barcode altijd goed door de apparatuur wordt gelezen. Hiervoor werd gekeken naar de ervaringen van reizigers in de regio Amstelland Meerlanden. “Hieruit bleek dat reflectie op het telefoonscherm een sterke rol speelt in de leesbaarheid van de code, net als de helderheid van het scherm en de afstand tot de leesapparatuur. Er moest een oplossing komen die betaalbaar en intuïtief was. We hebben nu kunststof kappen ontwikkeld voor onder de incheckkastjes waardoor in één keer de juiste afstand tot de reader wordt gegarandeerd en meteen de reflectie op het scherm wordt verminderd. Deze zijn in verreweg de meeste bussen geïnstalleerd inmiddels. Nu is het zaak om de software sneller te laten werken, zodat de tickets sneller worden gelezen.”
Het barcodesysteem is een project waar Leon vrijwel alleen aan werkt. “Ik heb gelukkig collega’s waar ik dingen mee kan bespreken, maar ik moet wel waken voor tunnelvisie. Alles moet snel, wil je voorop blijven lopen. Het lijkt me een goed idee om meer feedback te krijgen van hen die dagelijks met deze systemen te maken krijgen, zoals onze chauffeurs. Dat is wel iets waar ik me sterk voor wil maken de komende tijd.” Naast dit barcodesysteem is Leon ook druk bezig met het opzetten van een nieuw klantenservicesysteem. “Het huidige systeem draait nog op relatief oude software, dus we gaan dat goed updaten zodat het sneller en gebruiksvriendelijker wordt. Het is veel werk, maar het is mooi om te zien dat het werk dat we bij de Nederlandse tak van onze organisatie doen, inmiddels ook wordt opgepikt door onze collega’s in andere landen. Op deze manier is de pioniersrol erg motiverend.”
Op de vraag of Leon nog zelf graag iets naar voren wil komen in het interview volgt een verrassende zijsprong: “ik zou graag het Transdev-voetbalteam weer een nieuw leven willen inblazen! We zijn al eens kampioen geworden in een bedrijfscompetitie, wat erg goed voor de teamspirit is geweest. Het is een ontzettend leuke manier om mensen te verbinden. Dus aan degenen die dit lezen: als je interesse hebt, laat het vooral weten. Iedereen is welkom!”
Een andere tak van de nieuwe OV-betaalsystemen is het inchecken met een barcode, wat voor de meeste chauffeurs al een bekend fenomeen is. Leon is grotendeels verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit systeem, een project dat loopt sinds 2016. “We wilden hierin echt een voorloper zijn. Het barcodesysteem maakt het mogelijk om niet alleen met een gekocht kaartje over te stappen maar bijvoorbeeld ook om online een kaartje te kopen en hiermee in te checken. Een complex geheel waarbij je rekening moet houden met ontelbare factoren, van de reiziger tot aan de techniek. We gingen er echt blind in, het was veel ‘trial and error’. Maar inmiddels staat er een solide systeem waarvan het voor mij nu vooral zaak is om dit verder te optimaliseren.”
Één van de uitdagingen is om te zorgen dat de barcode altijd goed door de apparatuur wordt gelezen. Hiervoor werd gekeken naar de ervaringen van reizigers in de regio Amstelland Meerlanden. “Hieruit bleek dat reflectie op het telefoonscherm een sterke rol speelt in de leesbaarheid van de code, net als de helderheid van het scherm en de afstand tot de leesapparatuur. Er moest een oplossing komen die betaalbaar en intuïtief was. We hebben nu kunststof kappen ontwikkeld voor onder de incheckkastjes waardoor in één keer de juiste afstand tot de reader wordt gegarandeerd en meteen de reflectie op het scherm wordt verminderd. Deze zijn in verreweg de meeste bussen geïnstalleerd inmiddels. Nu is het zaak om de software sneller te laten werken, zodat de tickets sneller worden gelezen.”
Het barcodesysteem is een project waar Leon vrijwel alleen aan werkt. “Ik heb gelukkig collega’s waar ik dingen mee kan bespreken, maar ik moet wel waken voor tunnelvisie. Alles moet snel, wil je voorop blijven lopen. Het lijkt me een goed idee om meer feedback te krijgen van hen die dagelijks met deze systemen te maken krijgen, zoals onze chauffeurs. Dat is wel iets waar ik me sterk voor wil maken de komende tijd.” Naast dit barcodesysteem is Leon ook druk bezig met het opzetten van een nieuw klantenservicesysteem. “Het huidige systeem draait nog op relatief oude software, dus we gaan dat goed updaten zodat het sneller en gebruiksvriendelijker wordt. Het is veel werk, maar het is mooi om te zien dat het werk dat we bij de Nederlandse tak van onze organisatie doen, inmiddels ook wordt opgepikt door onze collega’s in andere landen. Op deze manier is de pioniersrol erg motiverend.”
Op de vraag of Leon nog zelf graag iets naar voren wil komen in het interview volgt een verrassende zijsprong: “ik zou graag het Transdev-voetbalteam weer een nieuw leven willen inblazen! We zijn al eens kampioen geworden in een bedrijfscompetitie, wat erg goed voor de teamspirit is geweest. Het is een ontzettend leuke manier om mensen te verbinden. Dus aan degenen die dit lezen: als je interesse hebt, laat het vooral weten. Iedereen is welkom!”