Toppers van Transdev: Kevin, Andrea, Yvonne en Gerrie
Op 15 maart werd bekend dat als deel van het pakket coronamaatregelen de scholen tot nader order zouden sluiten. Een bericht dat in veel sectoren veel impact had, zo ook bij het taxivervoer van Connexxion. Van het ene op het andere moment lag een groot deel van hun werk stil, namelijk het scholierenvervoer. Gelukkig werd op 11 mei het basisonderwijs weer hervat, en dus ook een flink deel van het groepsvervoer. Op de vestiging in Veendam vertelt een enthousiaste groep werknemers over de uitdagingen en oplossingen die de opstart van het leerlingenvervoer met zich meebrengen.
“We vervoeren voornamelijk leerlingen voor het speciaal onderwijs, kwetsbare kinderen. Kinderen met een aandoening, mentaal of fysiek. Het liefst vervoer je die ieder apart, maar daar is geen capaciteit voor helaas.”
Kevin en Andrea zijn planners en met hun collega’s verantwoordelijk voor de logistieke kant van het taxivervoer. “Toen we voor een groot deel stil kwamen te liggen, zijn we eigenlijk meteen aan de slag gegaan met voorbereidingen treffen voor de opstart. We gebruiken sinds kort nieuwe planningsoftware, waardoor ons werk gelukkig iets gestroomlijnder is geworden,” vertelt Kevin. “Ook omdat sommige van onze chauffeurs in de risicogroep vallen, moesten we creatief gaan plannen.” Andrea vult aan dat ze veel maatwerk leveren: “we vervoeren voornamelijk leerlingen voor het speciaal onderwijs, kwetsbare kinderen. Kinderen met een aandoening, mentaal of fysiek. Het liefst vervoer je die ieder apart, maar daar is geen capaciteit voor helaas.” Ook zijn er speciale hygiëneprotocollen opgesteld, vertelt Andrea: “chauffeurs kregen elk een speciaal hygiënepakket, waarmee de voertuigen schoongemaakt kunnen worden tussen de ritten.”
Aan de kant van de chauffeurs is er ook wel wat veranderd de laatste tijd. Yvonne reed normaal gesproken een mix van scholieren van de basisschool en het voortgezet onderwijs en leden van een zorggroep. “We hebben kinderen van ouders met vitale beroepen naar de opvang vervoerd, maar verder lag het wekenlang praktisch stil. Nu zitten we in een opstartfase en zijn er in de planning een paar chauffeurs van route gewisseld, waaronder ik. Ik heb me ‘op afstand’ voorgesteld aan de leerlingen die ik zou gaan vervoeren, zodat ze weten wie op ze wacht bij het schoolplein.” Toch proberen de planners waar mogelijk dezelfde chauffeurs op dezelfde routes te laten rijden. “Veel kinderen die speciaal onderwijs volgen, hebben sterke behoefte aan regelmaat, dus dat is iets waar we wel ons best voor doen,” zegt Kevin. Yvonne vult aan dat het voor iedereen fijn was dat er snel protocollen en afspraken kwamen, tussen de vervoerders en de scholen: “je hoort een kind vertellen dat ze niet te dicht bij de juf mag komen, maar vervolgens denk je: ‘en ik dan?’”
Duidelijke afspraken maken met alle betrokken partijen stond dan ook hoog op het prioriteitenlijstje, maar deze afspraken moeten dan ook wel nageleefd worden. Gerrie, chauffeur en sinds kort mentor in een nieuw opgezet mentortraject voor nieuwe chauffeurs, heeft de afgelopen tijd een nieuwe functie: handhaver. “Regelmatig ben ik op schoolpleinen te vinden om te kijken hoe de afspraken en protocollen worden nageleefd. Gelukkig gaat dat eigenlijk heel goed. Normaliter is zo’n schoolplein een soort wespennest, maar het is nu efficiënter dan ooit.” Yvonne beaamt dit: “er zijn looproutes uitgezet, leraren houden afstand en scholen proberen drukte te verspreiden.” Er blijft echter een pijnpunt rondom de scholen, zegt Gerrie: “ouders die hun kroost afzetten en daardoor chaos creëren. Hoewel dat er altijd wel is geweest, blijkt het nu een groter probleem. We vragen ouders om niet te vroeg van tevoren naar het schoolplein te komen en niet te lang te blijven hangen, maar dat blijft een lastig punt als iedereen een eigen agenda heeft.”
Op 2 juni zal het voortgezet onderwijs weer van start gaan, de volgende uitdaging. “Leerlingenvervoer voor voortgezet onderwijs zal een hele klus worden. We zijn nog aan het overleggen op meerdere niveaus over de invulling daarvan, welke protocollen we zullen gaan instellen,” zegt Kevin. Toch hebben de vier er alle vertrouwen in: “door de ervaring met afspraken en protocollen in het basisonderwijs merken we nu dat het eigenlijk best fijn werken is zo. Dus het gaat helemaal goedkomen.”