Toppers van Transdev: Juul van Hout
“Als ik ergens aan begin, dan wil ik het maximale eruit halen. Deze instelling heb ik al die jaren gehad en heb mede daardoor denk ik veel resultaten behaald waar ik ontzettend trots op ben. Maar nu is de tijd gekomen om de weg vrij te maken voor nieuwe, jonge gezichten in de OV-wereld,” vertelt Juul van Hout, de alom bekende directeur van Hermes en OV-regio Zuid-Oost. Na bijna 37 jaar zeer actief geweest te zijn binnen ons bedrijf, is het voor ‘Mister Hermes’ (zoals hij liefkozend wordt genoemd) tijd om van zijn welverdiende pensioen te gaan genieten.
“Er zijn veel dingen waar ik erg trots op ben"
De geboren Eindhovenaar heeft een achtergrond in het onderwijs, maar maakte in 1984 zijn opwachting in de OV-branche als plaatsvervangend rayonmanager. Dat was het startschot voor een lange carrière waarin hij meermaals zijn stempel heeft weten te drukken op Hermes, Connexxion en Transdev en daardoor ook op de ontwikkeling van het openbaar vervoer in grote delen van ons land. “We hebben echt heel veel bereikt, we hebben meermaals laten zien dat het onmogelijke toch mogelijk is,” zegt Juul glunderend.
“Er zijn veel dingen waar ik erg trots op ben, maar ik denk dat de implementatie van destijds de grootste vloot elektrische bussen van Europa wel mijn mooiste wapenfeit is. Nergens werd op zo’n grote schaal met elektrische bussen gereden en in Eindhoven gingen eind 2016 gewoon in één klap 43 gelede Zero-Emission bussen de weg op. Dat was heel bijzonder.” Zo bijzonder dat deze prestatie wereldwijd de aandacht trok. Niet alleen prominente figuren uit de internationale OV-sector keken met grote ogen toe, ook de internationale pers smulde ervan. “Van Rusland tot Dubai; ze kwamen van heinde en verre. We hebben in korte tijd wel 200 presentaties gegeven aan allerlei groepen.” De trots is hoorbaar in zijn stem. “Maar er zijn nog veel meer bijzondere momenten geweest in mijn loopbaan waar ik met voldoening op terugkijk. Van geautomatiseerde dienstindelingssystemen tot het onstaan van Bravoflex en Brengflex, van certificering voor beroepschauffeurs tot aan recentelijk de kuchschermen; we hebben op heel veel vlakken het voortouw genomen en met man en macht gewerkt om prachtige dingen neer te zetten.”
"Ik speelde altijd de bal, nooit de man”
Maar zijn standvastigheid en strijdlust resulteerden helaas ook wel eens in wrijving. “Zo waren er ooit plannen om Hermes om te dopen tot Connexxion. Iets waar ik me absoluut niet in kon vinden, juist omdat het merk Hermes een ijzersterke binding met de regio heeft. Maar ‘dwarsliggen om het dwarsliggen’ was er nooit bij. Ik streefde er altijd naar om iets te bereiken waar ik van dacht dat het het beste was. Ik stond altijd achter mijn keuzes,” zegt Juul. “Dat heeft er twee keer toe geleid dat ik op het punt stond om afscheid te moeten nemen, maar gelukkig is het zover niet gekomen. Sterker nog, op een gegeven moment ging ik in één nacht van ‘bijna verstoten’ naar directeur,” zegt hij lachend. “Maar hoewel de spanningen op momenten hoog zijn opgelopen in mijn tijd bij het bedrijf, ging het altijd ‘fair’. Ik speelde altijd de bal, nooit de man.”
Die voetbal-analogie komt bij Juul niet uit de lucht vallen. Net zoals het openbaar vervoer de laatste decennia een rode draad is in zijn leven, is voetbal dat ook. Buiten werk om is hij al sinds 1962 verbonden aan voetbalvereniging SV Tivoli in Eindhoven, als onder meer speler, trainer en jeugdvoorzitter. Dat voetbal Juul in het bloed zit, blijkt nogmaals wanneer hij eind 2019 als voorzitter toetrad tot de Raad van Commissarissen van FC Eindhoven. Dat Juul ook in figuurlijke zin sportief is, bleek even geleden toen hij na een verloren weddenschap zonder morren poseerde in een Ajax-shirt. Een man van zijn woord.
Als Juul praat over over alles wat vandaag de dag speelt binnen onze branche, wordt al snel duidelijk dat hij niet met pensioen gaat omdat hij geen ideeën meer heeft. “Dit bedrijf zal altijd vooruit gaan en we zullen altijd innoveren. Voor mij is het na al die jaren mooi afgerond, al had ik het treinbedrijf nog wel groter willen maken, de Valleilijn en de Breng-trein zijn namelijk sterke producten. Maar gelukkig heb ik heel veel om met trots op terug te kijken. We zijn uitgegroeid tot een echte ‘mensenbedrijf’. We hebben zo’n 2000 man hier onder onze hoede, maar indirect dus ook de families die daarbij horen. Ik heb altijd geprobeerd om beleid te voeren waarin het beter wordt voor de ‘goeien’ en slechter voor de ‘slechten’. Ik heb het idee dat we een fijne werkgever zijn, we hebben ontzettend veel chauffeurs en andere personeelsleden die al heel lang bij ons in dienst zijn. Dat heeft mij altijd gemotiveerd.”
"Het is tijd om het stokje door te geven"
Dat deze gedrevenheid nu tot een eind komt binnen het openbaar vervoer, betekent niet dat Juul nu achter de geraniums gaat zitten: “ik moet er niet aan denken! Ik ben van plan om veel te gaan mountainbiken en te gaan reizen. Mijn vrouw komt uit de reiswereld en we willen heel graag naar onder andere Zuid-Amerika. Daarnaast heb ik een grote interesse in de geschiedenis. Geschiedenis leert je hoe dingen zijn geworden zoals ze zijn. Dat idee heeft me altijd al geboeid.” Dat hij van nature erg nieuwsgierig is aangelegd, is inmiddels wel duidelijk. Juul is dan ook nog lang niet uitgeleerd, vertelt hij. “Sterker nog, ik ben van plan hoorcolleges te gaan volgen bij HOVO, Hoger Onderwijs Voor Ouderen. Vooral de historie van Zuid-Afrika lijkt me ontzettend interessant.” Alsof dat nog niet genoeg is, kan Juul ook nog gaan genieten van familie-uitbreiding. “Mijn eerste kleinkind is op komst! Stiekem ben ik wel blij dat ik nog geen opa ben terwijl ik ook directeur ben, dan had ik me namelijk wel een beetje oud gevoeld,” zegt hij lachend.
Hoewel een verdiend groots afscheid met de huidige maatregelen helaas niet mogelijk was, heeft Juul de laatste weken toch zo goed en kwaad als het ging op diverse plekken afscheid kunnen nemen. Op vele stallingen en vestigingen werd hij bedolven onder bedankjes, cadeaus en video’s van de mensen met wie hij jarenlang heeft gewerkt. Maar de echte kers op de taart van deze ‘Juul neemt afscheid’-tour, was toch wel het tweetal bijzondere onderscheidingen dat hij mocht ontvangen. Op 10 december ontving hij tijdens zijn laatste directieoverleg met de Provincie Noord-Brabant, de Provinciale Hertog Jan onderscheiding. Een onderscheiding die wordt uitgereikt aan Brabanders die zich gedurende langere tijd ‘bijzonder hebben ingezet op een bepaald maatschappelijk terrein’. Alsof dat nog niet genoeg was, werd Juul een kleine week later tijdens een digitaal afscheidsmoment nogmaals compleet verrast: dit keer ontving hij namelijk een Koninklijke Onderscheiding; Ridder in de orde van Oranje Nassau. De burgemeester van Helmond, Elly Blanksma, kende Juul deze onderscheiding via een videoverbinding toe. Zij prees Juul voor zijn diensten voor het OV en de werkgelegenheid in Brabant en in het bijzonder de verduurzaming van het vervoer in de regio.
“Het is een prachtige tijd geweest,” sluit Juul af. “Ik zal het niet gaan missen om door mijn agenda geleefd te worden. Maar wat ik wel degelijk ga missen is de grote hoeveelheid ontzettend fijne collega’s, die hebben mijn loopbaan glans gegeven. Nu is het tijd om het stokje door te geven!”