Toppers van Transdev: Helen

Daar waar normaal de bussen rondom Schiphol afgeladen zijn met toeristen en personeel dat op Schiphol werkt, kun je nu bijna een speld horen vallen. De grote parkeerplaatsen zijn leger dan ooit tevoren en ook Schiphol Plaza is zo goed als verlaten. Alleen noodzakelijk personeel rijdt nog met de lijnen mee; toeristen en vakantiegangers zijn ver te zoeken.
 

“Ook wij merken dat we tot wel 90 procent minder reizigers vervoeren.."

De meeste bussen die rond Schiphol rijden, rijden vanuit de stallingen van Connexxion AML. Helen, Senior Teammanager van de de vestiging AML Schiphol-Noord, legt uit dat ook bij hen de dienstregeling is aangepast om de grote terugloop in passagiers op te vangen. “Ook wij merken dat we tot wel 90 procent minder reizigers vervoeren. Daarom hebben we voor onze lijnen een zondagsdienstregeling ingesteld,” vertelt ze.

Maar omdat er op en rondom Schiphol veel mensen werken die afhankelijk zijn van de bussen, zijn er ook versterkingsritten ingezet. “Op bepaalde tijden is het bij ons in het gebied drukker, vanwege de verschillende ‘shifts’. Om toch te kunnen zorgen voor genoeg veilige ruimte in onze voertuigen, zetten we op die momenten extra bussen in,” vertelt Helen. Wel vindt ze het vreemd om ondanks de rust met gelede bussen van 18 meter te rijden: “we hebben een vloot met identieke elektrische bussen, allemaal dezelfde lengte. Dus kortere bussen inzetten is geen optie helaas. Wel is er zo meer ruimte voor passagiers om afstand te houden, dus dat scheelt.”