Toppers van Transdev: Eric en Martijn
“Testen, testen en nog eens testen!” Nee, dit is niet het zoveelste verhaal over het onder controle krijgen van het coronavirus. In dit geval is het ‘testen’ van bestaande en nieuwe OV-betaalmethoden, zoals de OV-chipkaart of een kaartje met barcode, de rode draad door het werk van vader Eric Cats (59) en zijn zoon Martijn Cats (28). “Alleen al binnen Connexxion hebben we soms te maken met wel 500.000 transacties per dag,” vertelt Martijn. “Het is van groot belang dat alles werkt, zowel voor de reiziger als chauffeur. Maar met zulke aantallen kun je je voorstellen dat ook het bedrijf eronder lijdt als er iets mis is.” Zijn vader vult aan: “samen met onze collega’s proberen we vooral te zorgen dat er rust in de tent is.”
"Hoewel de OV-chipkaart inmiddels een begrip is, blijven we tot de dag van vandaag regelmatig testen of alles nog naar behoren werkt"
Eric is in januari dit jaar gestart als Implementatiemanager OV Betalen, maar zijn loopbaan binnen dit bedrijf startte 35 jaar geleden al. “Na mijn opleiding aan de Verkeersacademie in Tilburg ben ik in 1985 begonnen bij Centraal Nederland en Verenigd Streekvervoer Nederland, wat later zou opgaan in Connexxion en Transdev. Na verschillende functies als marktonderzoeker en verkeers- en vervoerkundig onderzoeker kwam ik in 2004 bij Connexxion als technisch implementatiemanager in aanraking met de OV-chipkaart. Dat systeem was toen nog lang niet landelijk uitgerold en zorgde voor heel wat uitdagingen. En hoewel de OV-chipkaart inmiddels een begrip is, blijven we tot de dag van vandaag regelmatig testen of alles nog naar behoren werkt. Er zijn nog steeds continu nieuwe ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de introductie van nieuwe abonnementsvormen of nieuwe lijnen.” Maar één van de nieuwste ontwikkelingen waar Eric in zijn huidige functie mee te maken krijgt, zijn de totaal nieuwe OV-betaalvormen die ontwikkeld en getest worden. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan inchecken met je bankpas. Zowel op vlak van techniek als op vlak van regelgeving een grote uitdaging.”
“Ik ben eigenlijk rechtstreeks het bedrijf ingerold, en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad"
Terwijl Eric eerder dit decennium achter de schermen met zijn collega’s probeerde de OV-chipkaarttransacties zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, liep zijn zoon tijdens een reis toch tegen een probleem aan. “Ik studeerde Commerciële Economie en had dus een studenten-OV. Tijdens Koninginnedag liep ik onverwacht tegen een probleem aan met inchecken. Drie keer raden bij wie ik direct aan de bel trok,” zegt Martijn glimlachend. Zijn vader weet meteen over welk voorval hij het heeft. “Ik kan me inderdaad nog een vrij geërgerde ‘Pap!’ herinneren,” geeft Eric lachend toe. Het was het begin van een innige samenwerking, want na het afronden van zijn studie in 2014 is Martijn vrijwel direct aan de slag gegaan bij zijn vader op de afdeling. “Ik ben eigenlijk rechtstreeks het bedrijf ingerold,” vertelt hij. “En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad, het is prachtig werk met erg veel vrijheid en zelfstandigheid.”
Daar waar vader en zoon eerst aan de IT-kant samenwerkten, startte Martijn in 2018 als Productbeheerder waardoor hij nu meer aan de commercie-kant werkt. “In deze rol heb ik met vrijwel elke afdeling van het bedrijf te maken, het is een erg mooie functie. Zo ben ik nu vooral bezig met de switch van tickets offline verkopen naar online verkopen, door bijvoorbeeld samenwerkingen aan te gaan met (online) partners én platformen zoals bijvoorbeeld Tranzer, Distribusion, Global Ticket, Klook, Booking.com en Q-Park. We hebben zelfs daarin inmiddels ook al een volgende stap gerealiseerd, namelijk het uitgeven van combinatietickets via derde partijen waarbij reizigers met één ticket toegang hebben bij onze partners. Ze kunnen dan tegelijkertijd met dat ticket in- en uitchecken in onze voertuigen.”
“Als iets niet loopt zoals het zou moeten, dan kunnen we er echt van wakker liggen"
“Maar ondanks de verschillende functies werken we nog steeds ontzettend veel samen, we testen nog heel wat af,” zegt Martijn. Ook nu er wordt aangedrongen op thuiswerken, zal er toch in de praktijk nog veel op locatie getest moeten worden. “We hebben immers geen incheckpaal in de huiskamer staan. Maar gelukkig is er ook veel wél vanuit huis te doen, al kan je nu ineens tijdens een call te maken krijgen met een van de rails gelopen Duplo-trein van een kleinkind,” lacht Eric. En hoewel in deze tijd werk en privé al snel door elkaar lopen, hebben de ‘Catsjes’ toch een duidelijke regel volgens Martijn: “we hebben al genoeg met elkaar te maken op de werkvloer. Thuis hebben we het dan ook niet over werk!”
De twee hebben in hun samenwerking flink wat herinneringen gecreëerd. “Vooral de testen in de praktijk door het hele land heen zijn altijd erg leuk. Maar we zijn samen ook wel in het buitenland geweest om kennis op te doen,” vertelt Eric. Voor Martijn was er een specifieke reis die hem goed is bijgebleven. “We zijn samen in Parijs geweest, waar we een complete hal vol testapparatuur hebben bezocht. Voor mensen zoals wij, die zoveel plezier aan dit werk beleven, is dat erg indrukwekkend en leerzaam,” zegt Martijn enthousiast. Dat ze hart voor de zaak hebben, staat dan ook buiten kijf. “Als iets niet loopt zoals het zou moeten, dan kunnen we er echt van wakker liggen. We willen dat alles werkt, zodat zowel de reiziger als chauffeur een zorgeloze reis ervaart.”