Toppers van Transdev: Adrie

Geen instroom van nieuwe chauffeurs, geen instructie geven op de bus en geen code 95-cursussen. Sinds de coronamaatregelen werden ingevoerd, werd het werk op de Connexxion Academy in Haarlem plotseling flink anders. Adrie, manager van de Academy, zag echter geen problemen maar uitdagingen: “we hebben nu de mogelijkheid om de Connexxion Academy opnieuw uit te vinden, we moeten de tijd nu extra nuttig gebruiken.”

“Ik ben trots op hoe snel we allemaal hebben kunnen omschakelen naar werken op afstand.”


Adrie, zelf ooit begonnen als buschauffeur, zit inmiddels al 37 jaar ‘in het vervoer’. Sinds 2006 is hij verbonden aan de Academy, sinds 2012 manager. “Mensen vragen wel eens of het niet vervelend is om zo lang voor hetzelfde bedrijf te werken. In mijn ogen is dat zeker niet het geval, er is de bedrijfstak zoveel veranderd in de afgelopen jaren.,” zegt hij lachend. Hij weet als geen ander hoe belangrijk het is om chauffeurs gedegen op te leiden en vindt het rijden op de bus dan ook een echt vak: “het is niet zo dat mensen buschauffeur worden omdat ze niets anders kunnen. Het is een prachtig beroep met een serieuze opleiding. Niet iedereen kan dit werk zomaar doen.”
 
De afgelopen weken waren voor Adrie een kwestie van het team ‘bij elkaar’ houden; iedereen betrokken houden bij wat er speelt, maar dan op afstand. “Ik ben trots op hoe snel we allemaal hebben kunnen omschakelen naar werken op afstand,” vertelt hij. Dankzij de goede samenwerking konden ze stappen maken met ‘leren op afstand’, wat een vergelijkbaar vraagstuk is als waar het onderwijs mee te maken had. Daarnaast zijn er recentelijk twee nieuwe werknemers begonnen: “Lisette is gestart als coördinator opleidingen en Willemijn als coördinator chauffeursopleidingen. Ik heb er veel bewondering voor dat zij juist in deze tijden in een nieuwe functie starten, dan moet je sterk in je schoenen staan.” Het inwerken van deze nieuwe werknemers is iets wat door de verplichte afstand nu ineens heel anders gaat, legt hij uit: “het kost veel meer tijd om ze wegwijs te maken. Normaal neem je ze mee naar verschillende vestigingen en laat je zien hoe dingen aangepakt worden. Nu moet ik ze afzonderlijk van elkaar inwerken. Één van hen is op 1 april begonnen, maar die heb ik sindsdien nog niet ‘in het echt’ gezien. Een hele vreemde situatie.”
 
Toch was daar ineens het bericht dat er vanaf 11 mei weer gestart mag worden met de opleidingen. “We werden vrij laat op de hoogte gebracht, maar de Academy had zich goed voorbereid, zo starten we eerst met de theorie-opleidingen en een week later weer met de praktijklessen. De theorie-lessen geven we in speciaal aangepaste lokalen om de onderlinge afstand te kunnen garanderen.” De code 95-cursussen (de vakbekwaamheidsbijscholing van chauffeurs) zullen even opgeschoven gaan worden, vertelt Adrie: “als de dienstregeling wordt opgeschaald naar 100%, gaan we waarschijnlijk tegen chauffeurstekorten aanlopen. De afgelopen maanden is er geen nieuwe instroom geweest terwijl de uitstroom wel door liep, bijvoorbeeld van chauffeurs die met pensioen zijn gegaan. Dus de code 95-cursussen hebben op dit moment even geen voorrang, we hebben de chauffeurs nu nodig achter het stuur in plaats van in de leslokalen.”
 
De Connexxion Academy zal dus juist nu een hele belangrijke rol gaan vervullen, zegt Adrie: “we hadden bijna 80 chauffeurs in opleiding toen we plotseling alles ‘on hold’ moesten zetten. Nu mogen we weer aan de slag, onze simulator zal overuren gaan draaien!”