De overstapper: Renzo Hijman

Van buschauffeur naar recruiter, van taxicentralist naar HR-medewerker of juist van kantoor achter het stuur… Transdev is een veelzijdige werkgever. Onze medewerkers kunnen doorgroeien, oftewel ‘overstappen’, naar nieuwe functies. In de rubriek ‘De Overstapper’ stellen we ze graag aan je voor. Dit keer: Renzo Hijman (30). Renzo stapte van de functie ‘concessiemarketeer’ over naar wat hij zelf ‘een ingewikkelde functietitel’ noemt: Lead Customer Digital Channels. Volgens Renzo doet zijn ‘ingewikkelde functietitel’ er niet zo toe: “Dat wat ik doe, moet voor zich spreken”.
 
“Ik ben de spin in het web tussen het commerciële team en de IT-afdeling, zo leg ik mijn functie zelf meestal uit. Ik houd me bezig met onze digitale dienstverlening. Hoe kunnen we onze reizigers beter van dienst zijn via onze digitale kanalen, zoals de websites en apps? Die vraag vat mijn functie goed samen. Ik houd daarbij rekening met de commerciële wensen die er zijn, maar ook zeker met opmerkingen van reizigers die we via chauffeurs of Klantenservice krijgen. Zo kunnen we bijvoorbeeld de reisinformatie op onze kanalen steeds verder verbeteren en onze reizigers een steeds beter passend reisproduct aanbieden.”

Renzo studeerde Business Studies aan de Universiteit van Amsterdam en begon, na een stage bij Heineken en commerciële functies bij onder meer Smint & Frisk, als Junior Marketeer op de Connexxion-vestiging in Uithoorn. Hij groeide al snel door tot Concessiemarketeer voor ov-concessies Haarlem-IJmond, Gooi en Vechtstreek en Noord-Holland Noord. In 2021 was hij betrokken bij de opstart van de nieuwe concessieperiode voor regio Gooi & Vechtstreek. Daarbij begeleidde hij onder meer de ontwikkeling van de Transdev Mobiliteitsapp en de vernieuwde website voor Gooi & Vechtstreek. Daarbij viel op hoeveel affiniteit hij had met digitale kanalen: “Ik heb het altijd leuk gevonden om uit te zoeken hoe een website of app aan de achterkant in elkaar zit en zo het beste eruit te halen. Dit viel blijkbaar ook de collega’s in Hilversum op. In het najaar van 2021 werd ik gepolst voor deze nieuwe functie.”

In oktober 2021 maakte Renzo de overstap, waarbij hij nog een tijdje een dubbelrol had om zijn opvolgster op weg te kunnen helpen. Sinds december ligt zijn focus volledig op de digitale kanalen van de ov- en taximerken van Transdev. Hij heeft al een aantal wensen van reizigers in het openbaar vervoer kunnen vervullen: ‘We hebben een drukte-indicator op onze ov-websites toegevoegd. Daarmee voorspellen we hoe druk het in de bus of trein zal zijn. Deze functionaliteit bestond al voor de apps, maar er zijn ook reizigers die hun reis via de websites plannen. Zij kunnen nu ook zien welke drukte er voorspeld wordt. Ook hoef je bij het kopen van een e-tickets niet meer aan te vinken of je man of vrouw bent. Via Klantenservice kregen we vragen van reizigers die zich daarbij niet prettig voelden. Een kleine moeite om daarnaar te luisteren en onze kanalen daarop aan te passen. Er is ook veel vraag naar een zoekfunctie op de sites. Daar zijn we nu mee bezig.”

Goed luisteren in de basis van de functie van Renzo: “De beleving van onze reizigers in onze voertuigen is natuurlijk de basis, maar ook onze digitale kanalen zijn onderdeel van de klantreis. Het moet voor iedereen zo makkelijk mogelijk zijn om relevante informatie te vinden, of je nu reisinformatie zoekt, een kaartje wil kopen of wil weten of je hond mee mag. En of dat nu via het web, een app of op een andere manier is. Dit alles samen zorgt voor reisgemak.”

"Alles wat we doen in deze sector, doen we uiteindelijk voor de reiziger."

Dit gevoel voor dienstverlening zorgt ervoor dat de mobiliteitssector goed bij Renzo past: “Alles wat we doen in deze sector, doen we uiteindelijk voor de reiziger. Van IT-collega tot chauffeur, iedereen heeft hart voor de zaak. Dat maakte het denk ik ook makkelijker om van de ene functie in de andere te stappen. Als regionale marketeer zet je je in voor de reiziger en ben je vooral met praktische zaken bezig, met posters en vlaggen tot en een speciaal buskaartje voor een lokaal evenement. In mijn nieuwe functie ben ik meer bezig met strategie op de langere termijn, met een steeds betere digitale dienstverlening in de toekomst. Zo werken we voor onze taxi-afdeling aan het vernieuwen en verbeteren van de vele kleine websites die we op dit moment onderhouden. Ik hoop dat wat te kunnen vergemakkelijken. Onze taxi-afdeling bestaat uit heel veel verschillende kleine merken en productformules, maar hun grote gemene deler is Connexxion Taxi Services. Tijd voor een betere plek op Connexxion.nl.”

Ook voor de ov-merken werkt Renzo aan een eenduidige aanpak: “We willen graag in al onze ov-regio’s dezelfde mobiliteitsapp lanceren. Zodat reizigers op één overzichtelijke plek alles kunnen en vinden en doen dat ze nodig hebben. Reisinformatie, aanbiedingen, je eigen account met al jouw reisproducten. Waarbij je ook je vaste reistraject kunt aangeven, zodat je een pushbericht ontvangt als er bijvoorbeeld een keer een omleiding is. Dan hoef je niet zelf op zoek naar reisinformatie. Kortom, echt maatwerk voor onze reizigers. Want daar gaat het om.”