De Overstapper: Cher Aubrun

De collega’s die in deze Overstapper-rubriek aan het woord komen, hebben al een mooie reis binnen ons bedrijf afgelegd. Voor Cher Aubrun, sinds 1 juni onze nieuwe HR business partner in Hilversum, is dat niet anders. De goedlachse collega is dan ook voor velen een bekend gezicht. Met goede reden, want niet alleen heeft ze zichzelf in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld, maar tegelijkertijd heeft ze altijd een duidelijke focus gehad in haar werk: de mensen om haar heen te helpen groeien. “De menselijke verbinding zoeken is voor mij het belangrijkste,” vertelt ze opgewekt. “Ik wil echt een verschil kunnen maken voor mijn collega’s.” 

"Als het over mensen gaat denk ik: nu ben ik aan de beurt"

Met die duidelijke wens in het achterhoofd is de loopbaan van Cher dan ook een opeenvolging van logische stappen. Voordat ze bij Transdev kwam werken, zat ze zelfs al op een bepaalde manier in ‘het vervoer’, legt ze lachend uit: “ik heb 4 jaar een leidinggevende functie gehad bij de Politie, bij een team dat verantwoordelijk was voor beveiliging en transport van verdachten van en naar gevangenissen en rechtbanken.” Totdat een bevriende recruiter haar op een vacature wees: “Cher, bij Connexxion in Leiden zoeken ze een assistent vestigingsmanager,” gevolgd door de woorden die we in deze verhalen vaker voorbij hebben horen komen: “dat zou écht iets voor jou zijn!”

“En zo kwam ik 15 jaar geleden dit bedrijf binnen,” zegt Cher, terwijl ze zich zichtbaar realiseert dat ze al behoorlijk lang ‘hier’ rondloopt. Hoewel ze als assistent vestigingsmanager verantwoordelijk was voor zowel logistieke uitdagingen als personeelszaken, werd al snel duidelijk dat ze vooral in dat laatste echt haar ei kwijt kon. “Ik kreeg vrijwel letterlijk te horen: “laat die logistieke zaken maar zitten, hou jij je maar bezig met het personeel’. En daar was ik blij mee, want dat is waar mijn hart ligt. Als het over mensen gaat denk ik: nu ben ik aan de beurt.”

"Geen bloed, wel veel zweet en tranen"

Vlak voordat de vestiging Leiden verder zou gaan onder de vlag van Arriva, werd Cher overgeplaatst naar Haarlem, waar ze op dat moment woonde. “Ik werd wederom leidinggevende van een grote groep chauffeurs, wat best een uitdaging is. Iedereen is anders en iedereen maakt zijn eigen dingen mee. Ik wilde boven alles dat chauffeurs zich gehoord voelden. Om me beter te kunnen verplaatsen in die collega’s haalde ik mijn busrijbewijs, maar ik moest de examinator beloven nooit diensten te gaan rijden,” zegt ze lachend. “Daar was ik niet zo voor geschikt, maar ik voelde me wel erg op mijn plek als leidinggevende met een duidelijke focus op de mens achter het uniform. Als een chauffeur te laat op zijn werk kwam, wilde ik niet degene zijn die iemand op z’n kop moest geven. Chauffeurs zijn zich goed bewust van hun verantwoordelijkheid, dus ‘zomaar’ te laat komen is er zelden bij. Ik wil dan dus weten wat er wél achter zit.”

Maar gezien de vele andere onderwerpen en verantwoordelijkheden die bij haar rol kwamen kijken, voelde Cher toch sterk dat ze meer wilde betekenen voor haar collega’s. “Tot dan toe was het erg reactief, terwijl ik me juist meer wilde richten op het verbeteren van de basis. Die kans kreeg ik een kleine twee jaar geleden toen ik als gevolg van een reorganisatie in onze structuur in Noord-Holland de overstap kon maken naar HR-adviseur voor die regio.” En hoezeer ook uit haar verhaal blijkt dat een HR-functie haar op het lijf is geschreven, vond Cher het toch belangrijk zichzelf verder te blijven ontwikkelen. “Naast mijn werk als HR-adviseur kreeg ik de kans een HBO-opleiding Human Resource Management gaan volgen.” Ze begint te lachen. “Dat kostte niet veel bloed, maar wel veel zweet en tranen. Ineens weer de schoolbanken in was even wennen, maar ik heb het met beide handen aangepakt. Ik heb het dan ook als heel fijn ervaren dat ik deze kans kreeg.”

Tijdens de opleiding werd haar beeld van HR verder gevormd en ontdekte Cher dat dit werkveld nog veel meer aspecten beslaat dan ze al wist. “Er gingen tijdens die opleiding veel spreekwoordelijke deurtjes open, waarvan ik dacht: ‘oh, dat is óók HR’. Dat gaf me steeds meer houvast en ideeën hoe ik mijn werk beter zou kunnen doen. Maar ik was als adviseur beperkt tot mijn regio en ik wilde eigenlijk op grotere schaal aan de slag.” Die gewenste stap van regio naar hoofdkantoor kwam er vervolgens relatief snel, want sinds 1 juni is Cher dus HR business partner voor het hoofdkantoor. “Waar ik als adviseur verschillende vestigingen bediende, doe ik dat nu als HR business partner voor verschillende afdelingen binnen Transdev, zoals Commercie, IT en HR zelf. En daar heb ik heel veel zin in. Ik kijk er echt naar uit om samen met leidinggevenden van die afdelingen niet alleen de bekende brandjes te blussen, maar ook zeker ervoor te zorgen dat we als bedrijf verder komen.”