Transdev/Connexxion opnieuw het best gewaardeerd in OV-Klantenbarometer

Reizigers die in 2022 gebruikmaakten van de dienstverlening van Transdev en Connexxion, waren bijzonder tevreden over hun rit. Het openbaar vervoer van Transdev/Connexxion scoorde landelijk net als vorig jaar een dikke 8 in de jaarlijkse OV-Klantenbarometer. Noord-Hollandse reizigers beoordeelden hun reis met de bussen van Transdev/Connexxion het hoogst. In de regio Amstelland-Meerlanden is het gemiddelde rapportcijfer een 8,2, het hoogste cijfer van alle vervoerders op het vasteland. De regio’s Haarlem/IJmond en Noord-Holland Noord volgen op de voet met een 8,1. 

Kennisplatform CROW-KpVV voert jaarlijks de ‘OV-Klantenbarometer’ uit, het grootschalige landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar vervoer en over de Friese Waddenveren. 89.489 reizigers in 74 onderzoeksgebieden gaven tijdens 7.758 ritten en vaarten rapportcijfers voor verschillende aspecten van hun reis. Zij werden bevraagd op diverse onderwerpen die de beleving van hun reis beïnvloeden. Van punctualiteit en frequentie van de rit tot en met reisgemak en gastvrijheid in het voertuig.

Transdev/Connexxion, een van de grootste vervoerders van Nederland, scoort iets hoger dan het gemiddelde. Het gemiddelde rapportcijfer voor openbaar vervoer in Nederland kwam uit op een 7,9 ondanks verstoringen door de boerenprotesten, rituitval door hoog ziekteverzuim en stakingen waardoor dienstregelingen niet altijd volgens planning konden worden uitgevoerd. Bekend is dat verstoringen, en vooral ook de gebrekkige informatie erover, de waardering van het OV negatief beïnvloeden.

Veiligheid en vriendelijkheid

In de drie Noord-Hollandse regio’s die het beste scoren, dragen de kans op een zitplaats, de vriendelijkheid van het personeel en het gevoel van veiligheid bij aan de hoge waardering. Transdev/Connexxion investeert al jaren om het reizigers naar de zin te maken op deze aspecten. Verbetering is nog mogelijk op het gebied van informatievoorziening bij vertragingen.

In verschillende vervoersregio’s presteert Transdev/Connexxion ook beter ten opzichte van 2019, het laatste jaar waarin het onderzoek volledig kon worden uitgevoerd. Zo steeg de klantwaardering in de regio’s Hoeksche waard, Goeree-Overvlakkee en in Zuidoost Brabant.

We zien ook in de cijfers terug dat thuiswerken kennelijk ingeburgerd raakt in Nederland. De doelgroep van 41 t/m 64 die frequent reist, maakt minder gebruik van het OV dan voorheen. Het OV is dan ook nog steeds niet op het reizigersniveau van voor corona.

Trots

Dit resultaat is een welkom compliment, vindt algemeen directeur Manu Lageirse die sinds 2021 de leiding heeft over Transdev Nederland. “Dat wij in een lastig jaar met de nasleep van corona en verstoringen door stakingen toch zulke mooie cijfers kunnen laten zien, is een groot compliment voor alle chauffeurs en medewerkers die zich elke dag weer inzetten om onze reizigers op tijd op hun bestemming te brengen. We mogen hier oprecht trots op zijn.”

Het complete rapport ‘OV-Klantenbarometer 2022’ is terug te lezen op de website van CROW-KpVV.

Over Transdev/Connexxion

Connexxion is onderdeel van het internationale mobiliteitsbedrijf Transdev, waarover meer te lezen is op www.wijzijntransdev.nl. In Nederland werken ruim 6000 mensen voor Transdev, waarvan het grootste gedeelte werkzaam is in de ov-sector.

Connexxion is een van de grootste mobiliteitsaanbieders in Nederland en verzorgt openbaar vervoer in onder meer Noord-Holland en Zeeland. In de ov-concessie Gooi & Vechtstreek rijden de bussen sinds halverwege 2021 onder de vlag van moederbedrijf Transdev.