Het Reisloket maakt OV toegankelijk voor senioren

Met welke bus kan ik naar mijn familie? En hoe zit dat nou met de OV-chipkaart? En met OVpay? Krijg ik dan ook mijn 65+ korting? Bij het Reisloket kunnen senioren terecht met al hun vragen over het openbaar vervoer. De deskundige OV-ambassadeurs nemen alle tijd en weten welke vragen senioren hebben. Gratis het openbaar vervoer uitproberen kan ook. Het reisloket is een gezamenlijk initiatief van Connexxion en de bibliotheken in de vervoersregio’s van Connexxion. Wat heeft dit initiatief opgeleverd?
Met het Reisloket willen we het OV toegankelijk houden voor senioren. Senioren die zelden of nooit met het OV hebben gereisd en senioren die opzien om met het OV te reizen omdat ze moeilijker uit de voeten kunnen met alle veranderingen. Gemeenschappelijk hebben ze in ieder geval een soort van koudwatervrees waar wij ze een warm bad willen geven.

Samen met de bieb

Het Reisloket heeft 14 gemeenten aangedaan in bijna alle gevallen in samenwerking met de lokale bibliotheek. In de lokale dag- en weekbladen is steeds een aankondiging geplaatst als er weer een Reisloket werd georganiseerd. Ook de op de Facebookpagina’s van de deelnemende gemeenten is steeds een bericht geplaats. Ook zijn alle KBO’s (belangenvereniging voor senioren) gevraagd hun leden over het loket te informeren.

Nog steeds in het OV

In de zomer van 2023 hebben we een onderzoeksbureau de opdracht gegeven de resultaten te evalueren. Al met al hebben 801 senioren het Reisloket bezocht. 90% was tevreden over het bezoekje. 75% heeft daarna ook een probeerkaart of OV-chipkaart aangevraagd en gebruikt. Bijna iedereen (90%) was tevreden over hun reis en bijna allemaal reizen na 6 maanden nog steeds met het OV. Het Reisloket helpt dus om senioren mobiel te houden.