Flying Squad - snelle samenwerking zorgt voor minder overlast
Zakkenrollen, intimidatie van buschauffeurs en zwartrijden. Overlast waar we ook rondom Nijmegen mee te maken hebben. Een kleine groep minderjarige asielzoekers is al geruime tijd verantwoordelijk voor een groot deel van deze incidenten. Sinds enige tijd werkt een team van vier buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) intensief samen met de medewerkers van S&V, politie en handhaving. Dankzij deze intensieve samenwerking kan het team zowel in het openbaar vervoer als in de woon- en winkelgebieden ingezet worden om de overlast terug te dringen.
Foto ©Bert Beelen
Begin september tekenden de burgemeesters van Nijmegen, Boxmeer, Grave, Sint Anthonis en Venray, in bijzijn van staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Justitie en Veiligheid, een samenwerkings-overeenkomst. De samenwerking kwam er mede door lobbywerk van onze collega’s Martijn Mentink, regiodirecteur in Zuidoost-Brabant, Ferry Meijer, Teamleider Service & Veiligheid in Arnhem-Nijmegen en Henk Paas, Manager Sociale Veiligheid in de regio’s Zuid en Oost. ‘Door een gezamenlijk team op te zetten, met bevoegdheden in zowel het ov als daarbuiten, kunnen we echt verschil maken’, vertelt Henk Paas. ‘Als iedere partij zelf een aanpak kiest, zet dat weinig zoden aan de dijk. Door samen te werken moet het aantal incidenten in de regio verminderd worden.’
Flying squad
Onderdeel van de aanpak is de inzet van vier speciale boa’s, die, in samenwerking met de reguliere boa teams en politie, de overlast van asielzoekers in de regio moeten gaan verminderen. Het team is in dienst van de gemeente Boxmeer en werkt samen met de politie. Ilse is een van de boa’s uit het Flying Squad: ‘Dankzij de afspraken tussen de gemeentes zijn we bevoegd om op te treden waar het nodig is. Door goed naar inwoners, reizigers, chauffeurs en machinisten te luisteren en meldingen te analyseren, maken we een plan van aanpak. Momenteel zijn er veel meldingen op lijn 9 en 99 tussen Grave en Nijmegen en op de Arriva trein. Daarom controleren we nu extra vaak op dat traject. Zijn er zakkenrollers op het station gespot? Dan zijn we daar. Heeft de supermarkt overlast? Dan komen we langs. ‘De overlastgevers verplaatsen zich anders door onze gezamenlijke inzet. Maar wij ook.’
Bijzonder
Zo’n flexibel flying squad is uniek, en daar mogen we best trots op zijn, vindt Henk Paas: ‘Overlastgevers maakten er handig gebruik van dat partijen ieder hun eigen ding deden. Het is nu dus echt bijzonder dat de samenwerking geoptimaliseerd wordt met de politie, handhaving en de boa’s openbaar vervoer. Het is uniek dat het Flying Squad team de ene keer in een Arriva trein controleert, en de andere keer in een Connexxion bus.’
Werkt deze aanpak? In ‘De Gelderlander’ toonde de burgemeester van Grave zich al voorzichtig positief:
‘We merken al dat inwoners weer wat geruster de bus instappen. Bij de meeste inwoners is er gelukkig nog draagvlak voor het asielzoekerscentrum in Velp. Dat willen we behouden.’
Ook Ilse, een BOA uit het Flying Squad, merkt dat de samenwerking en het team effect hebben: ‘Er worden structureel gezamenlijke acties uitgevoerd, de overlastgevers zijn in beeld en worden aangepakt. Wij zien het (reis)gedrag veranderen waardoor de veiligheid voor inwoners, reizigers en chauffeurs verbetert.’
Om deze aanpak echt te laten slagen, is de inbreng van ov-medewerkers cruciaal. Henk Paas roept al zijn collega’s daarom op om melding te blijven maken van incidenten. ‘De inzet van S&V wordt bepaald door de informatie die collega’s ons doorgeven. Geef incidenten dus altijd door, ook als het kleine incidenten zijn. En doe een stille melding bij zwartrijders of mensen zonder mondkapje. Zo kunnen we samen overlast blijven aanpakken.’
Begin september tekenden de burgemeesters van Nijmegen, Boxmeer, Grave, Sint Anthonis en Venray, in bijzijn van staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Justitie en Veiligheid, een samenwerkings-overeenkomst. De samenwerking kwam er mede door lobbywerk van onze collega’s Martijn Mentink, regiodirecteur in Zuidoost-Brabant, Ferry Meijer, Teamleider Service & Veiligheid in Arnhem-Nijmegen en Henk Paas, Manager Sociale Veiligheid in de regio’s Zuid en Oost. ‘Door een gezamenlijk team op te zetten, met bevoegdheden in zowel het ov als daarbuiten, kunnen we echt verschil maken’, vertelt Henk Paas. ‘Als iedere partij zelf een aanpak kiest, zet dat weinig zoden aan de dijk. Door samen te werken moet het aantal incidenten in de regio verminderd worden.’
Flying squad
Onderdeel van de aanpak is de inzet van vier speciale boa’s, die, in samenwerking met de reguliere boa teams en politie, de overlast van asielzoekers in de regio moeten gaan verminderen. Het team is in dienst van de gemeente Boxmeer en werkt samen met de politie. Ilse is een van de boa’s uit het Flying Squad: ‘Dankzij de afspraken tussen de gemeentes zijn we bevoegd om op te treden waar het nodig is. Door goed naar inwoners, reizigers, chauffeurs en machinisten te luisteren en meldingen te analyseren, maken we een plan van aanpak. Momenteel zijn er veel meldingen op lijn 9 en 99 tussen Grave en Nijmegen en op de Arriva trein. Daarom controleren we nu extra vaak op dat traject. Zijn er zakkenrollers op het station gespot? Dan zijn we daar. Heeft de supermarkt overlast? Dan komen we langs. ‘De overlastgevers verplaatsen zich anders door onze gezamenlijke inzet. Maar wij ook.’
Bijzonder
Zo’n flexibel flying squad is uniek, en daar mogen we best trots op zijn, vindt Henk Paas: ‘Overlastgevers maakten er handig gebruik van dat partijen ieder hun eigen ding deden. Het is nu dus echt bijzonder dat de samenwerking geoptimaliseerd wordt met de politie, handhaving en de boa’s openbaar vervoer. Het is uniek dat het Flying Squad team de ene keer in een Arriva trein controleert, en de andere keer in een Connexxion bus.’
Werkt deze aanpak? In ‘De Gelderlander’ toonde de burgemeester van Grave zich al voorzichtig positief:
‘We merken al dat inwoners weer wat geruster de bus instappen. Bij de meeste inwoners is er gelukkig nog draagvlak voor het asielzoekerscentrum in Velp. Dat willen we behouden.’
Ook Ilse, een BOA uit het Flying Squad, merkt dat de samenwerking en het team effect hebben: ‘Er worden structureel gezamenlijke acties uitgevoerd, de overlastgevers zijn in beeld en worden aangepakt. Wij zien het (reis)gedrag veranderen waardoor de veiligheid voor inwoners, reizigers en chauffeurs verbetert.’
Om deze aanpak echt te laten slagen, is de inbreng van ov-medewerkers cruciaal. Henk Paas roept al zijn collega’s daarom op om melding te blijven maken van incidenten. ‘De inzet van S&V wordt bepaald door de informatie die collega’s ons doorgeven. Geef incidenten dus altijd door, ook als het kleine incidenten zijn. En doe een stille melding bij zwartrijders of mensen zonder mondkapje. Zo kunnen we samen overlast blijven aanpakken.’