Connexxion Taxi Services introduceert uitstootvrije taxi's

Met 36 volledig elektrische deeltaxi’s in Eindhoven en een proef met elektrische rolstoelbussen in Son en Breugel is de mobiliteitssector weer een stapje duurzamer. Connexxion Taxi Services (CTS), onderdeel van Transdev Nederland, levert daarmee een mooie bijdrage aan de Zero Emission mobiliteitsoplossingen in Brabant. De elektrische deeltaxi’s gaan vandaag de weg op.   
 

“Het winnen van de Taxbus- en Son & Breugel-aanbestedingen is zoveel meer dan het winnen van ‘alleen’ een tender. Het is een signaal dat de taximarkt weer de goede kant opgaat, we kunnen weer gaan bouwen.” Positieve woorden van Wouter Hulskotte, wagenparkbeheerder van Connexxion Taxi Services (CTS). Voor de opdrachtgevers was elektrisch rijden in en om Eindhoven een keiharde voorwaarde in de aanbesteding. De luchtkwaliteit in de stad moet beter, vanaf 2026 worden dan ook alleen nog emissievrije taxi’s in Eindhoven toegestaan. Op maandag 29 juni werden in een Eindhovense loods de splinternieuwe, elektrische voertuigen die in deze concessies gebruikt gaan worden, gepresenteerd aan de uitgenodigde aanwezigen, zoals voertuigleveranciers, opdrachtgevers en betrokkenen vanuit Transdev en Connexxion. “Met deze aanwinsten hebben we nu de kans om gezamenlijk met Hermes in Eindhoven en omgeving Zero Emission mobiliteitsoplossingen te verwezenlijken. Zo combineren we het OV en taxivervoer tot totaaloplossing ten dienste van de reiziger,” zegt Lucien Brouwers, directeur Transport on Demand bij Transdev.
 
Het grootste deel van de totaal maar liefst 36 volledig elektrische Kia e-Soul’s staan in een halve cirkel tentoongesteld, een imposante aanblik. De Kia’s (geleverd door Content Autogroep) gaan gebruikt worden voor Taxbus, vervoer van deur tot deur voor mensen met een Wmo-vervoersindicatie en voor ouderenvervoer in aangewezen gemeenten in Brabant. “Bij de keuze van nieuwe voertuigen zijn er ontzettend veel verschillende aandachtspunten,” legt Bart Kraaijvanger, manager van het Zero Emissions Program, uit. “We hebben gekeken naar de ruimte in de voertuigen maar ook naar de instaphoogte. Het moet voor passagiers comfortabel en makkelijk zijn om in- en uit te stappen. Daarnaast, aangezien het gaat om volledig elektrische wagens, was de actieradius een belangrijk punt.” Hulskotte vult aan: “Deze auto’s kunnen rond de 400 kilometer op één acculading rijden en zijn, afhankelijk van het type lader dat gebruikt wordt, tussen de één en vijf uur weer volledig opgeladen. We hebben deze aanbesteding gewonnen omdat we hoog hebben ingezet op betrouwbaarheid. Met deze voertuigen kunnen we dat waar maken.” Vanaf 1 juli gaan deze uitstootvrije deeltaxi's officieel de weg op.

De Kia’s worden geflankeerd door een hagelnieuwe Volkswagen e-Crafter, de allereerste elektrische rolstoelbus van CTS, die in Son en Breugel op proef gaat rijden. Met een actieradius van een kleine 100 kilometer uitermate geschikt voor stedelijk vervoer. De bus is geleverd door Den Engelsen Bedrijfswagens en vervolgens tot rolstoelbus omgebouwd door specialist Tribus. “Er is onder andere een lagere instap gecreëerd, een rolstoellift  en vasthoudbeugels geplaatst. Daarnaast zijn er inklapbare stoelen gemonteerd en een uitermate betrouwbaar systeem om de rolstoelen vast te kunnen zetten,” vertelt Hulskotte.
 
Brouwers voorziet een mooie tijd voor het taxivervoer in de regio en in de rest van het land. “Bij Hermes in Eindhoven reed de eerste echte grote elektrische vloot stadsbussen. In het openbaar vervoer is elektrisch rijden en verduurzaming van het wagenpark een goede zet geweest en wij kunnen nu mee in de slipstream daarvan. Met deze uitstootloze voertuigen halen we 36 dieseltaxi’s van de weg. We hopen met deze aanbestedingen een positieve bijdrage te kunnen leveren aan Eindhoven en de rest van de regio.”